De Waddeneilanden waren ooit voor de goedkopere vakanties dicht bij huis. De laatste jaren zijn ze bijna het domein geworden van de rijkenelite. Bruine hotels zijn veranderd in luxe rusthuizen, restaurants koken met sterallures, winkels genoeg om te powershoppen en in de duinen verrijzen kapitale vakantievilla’s. Een korte omschrijving van de transformatie van de Waddeneilanden de laatste jaren. Waar komt die populariteit toch vandaan?
Terug naar de jaren van meer eenvoud
In de jaren ’80 en ’90 waren de Waddeneilanden in Nederland al populaire toeristische bestemmingen, maar de omvang van het toerisme was kleinschaliger dan het tegenwoordig is. Toerisme naar de Waddeneilanden is sindsdien gestaag gegroeid, en de eilanden zijn nu bekend om hun natuurlijke schoonheid, rustige sfeer en diverse recreatiemogelijkheden.
In de jaren ’80 en ’90 trokken de Waddeneilanden vooral vakantiegangers die op zoek waren naar een ontspannen omgeving, mooie stranden, en de mogelijkheid om te genieten van de natuur. Toeristen konden genieten van wandelingen en fietstochten door de duinen, bezoeken aan schilderachtige dorpjes en de unieke flora en fauna van de Waddenzee verkennen. Ook was de camping een populaire verblijfsoord.
Hoewel de infrastructuur en voorzieningen op de eilanden in vergelijking met nu mogelijk eenvoudiger waren, was het toerisme in die periode nog steeds belangrijk voor de lokale economieën. De eilanden hadden en hebben nog steeds een aantrekkingskracht op bezoekers die op zoek zijn naar rust en natuurlijke schoonheid, en dit heeft bijgedragen aan de populariteit van de Waddeneilanden als toeristische bestemmingen.
Ook onze buren hebben onze Waddeneilanden ontdekt
Nederland was altijd al populair voor Duitsers omdat wij vele kilometers kustlijn hebben. Duitsers, zeker net over de grens, hebben enkel in eigen land in het noorden een kustlijn. En dat is vaak ook nog eens verder weg dan de Nederlandse kust.
De groei van het Duitse toerisme naar de Nederlandse Waddeneilanden is gedeeltelijk te verklaren door verschillende factoren:
- Nabijheid en bereikbaarheid: Voor Duitse toeristen zijn de Nederlandse Waddeneilanden relatief dichtbij en gemakkelijk bereikbaar. De eilanden zijn per auto en openbaar vervoer goed te bereiken, waardoor het aantrekkelijk is voor Duitse vakantiegangers.
- Natuurschoon en rust: De Waddeneilanden staan bekend om hun ongerepte natuur, uitgestrekte stranden, duinen en rustige omgeving. Dit spreekt Duitse toeristen aan die op zoek zijn naar een vakantiebestemming met een nadruk op natuur en ontspanning.
- Promotie en marketing: Zowel Nederland als de Waddeneilanden zelf hebben actief campagne gevoerd om de regio te promoten als toeristische bestemming. Marketinginspanningen gericht op Duitse toeristen, zoals reclamecampagnes en aanwezigheid op beurzen, hebben mogelijk bijgedragen aan de groeiende interesse.
- Cultuur en tradities: Duitsers waarderen vaak de cultuur en tradities van de buurlanden. De unieke sfeer van de Nederlandse Waddeneilanden, met hun eigen lokale tradities, festivals en evenementen, kan aantrekkelijk zijn voor Duitse bezoekers die op zoek zijn naar een authentieke ervaring.
- Goede voorzieningen en accommodaties: In de loop der jaren zijn de voorzieningen op de Waddeneilanden verbeterd. Er zijn nu diverse accommodaties, restaurants en recreatieve activiteiten die voldoen aan de behoeften van verschillende soorten toeristen, waaronder Duitse vakantiegangers.
Over het algemeen heeft de combinatie van natuurlijke schoonheid, culturele aantrekkingskracht en goede bereikbaarheid de Nederlandse Waddeneilanden tot een populaire bestemming gemaakt voor Duitse toeristen. Vergeet niet dat de Duitse Waddeneilanden ook goed worden bezocht.
Toen kwamen de maatregelen als gevolg van Covid-19
De maatregelen rondom Covid-19 hebben een aanzienlijke invloed gehad op het Nederlandse toerisme, zowel op nationaal als internationaal niveau.
Er mocht en kon minder gereisd worden naar Zuidelijke bestemmingen. Waar wij normaal massaal een vakantiehuis in Griekenland of hotel in Spanje ging huren, werden we nu beperkt tot meer lokale mogelijkheden. In deze periode 2020-2022 zijn de Waddeneilanden nog meer bezocht door Nederlanders dan de jaren ervoor. Dit heeft gezorgd voor (nog) hogere prijzen en dat een jaar vooruit boeken van je hotel op Vlieland niet voldoende is. Sommige vakantiehuizen op Ameland zijn zelfs voor de komende 2 tot 3 jaar al volledig volgeboekt.
Ook zijn de eilanden op deze manier nog meer ontdekt. Mensen hebben ervaren dat een vakantie in eigen land ook lang nog niet zo slecht is. Hiermee is de waarschijnlijk de toekomstige vraag naar vakanties op de Wadden nog groter geworden.
Hogere prijzen en andere mensen doet veranderen
Doordat vraag en aanbod uit de Covid-periode en daarvoor zijn de prijzen flink gestegen. Dit heeft er helaas ook toe geleid dat de Waddeneilanden niet meer voor iedereen toegankelijk zijn voor een bezoek en vakantie. Desondanks blijven de eilanden enorm geliefd en gewild door alle leeftijden uit onze bevolking.